Samen staan we sterk, daarom roept Dennis iedereen op om vreedzame berichten, foto's filmpjes naar ons op te sturen zodat we aan elkaar kunnen laten zien hoe we samen deze moeilijke tijd proberen door te komen.

In Uithoorn interviewde wethouder Ria Zijlstra (Onderwijs) vijf kinderen uit de Kindercommissie over hoe zij het vonden om een lange tijd niet naar school te gaan, thuis les te krijgen en jarig te zijn in de coronatijd.

Ballonprogramma

Een programma voor ouders en kinderen waarbij je leert hoe je elkaar kan helpen als je het gevoel hebt dat je overstroomt. Dat je op knappen staat. Waarbij je elkaar meteen wat beter leert kennen.

Hoe zal het voor de kinderen en voor de leraren zijn om na deze hectische en beangstigende tijd weer naar school te gaan? Hoe is het thuisonderwijs gegaan? Hoe is de thuissituatie geweest?
Back to school: Pedagogische handreikingen van De Vreedzame School

Marjolein van de Petrus Dondersschool in Vreedzame Wijk Den Haag - Vrederust maakt mooie filmpjes over thuisactiviteiten bij lesmateriaal van De Vreedzame School dat door CED-groep is ontwikkeld.

- De opsteker-challenge en de opstekerslinger
- De gevoelsthermometer
Tegoedbonnen
Wens-muur
Aardig zijn
- Verantwoordelijkheid
- Participatieladder 1, Participatieladder 2
- Praat het uit
- Geen les, maar een bedankje: "echt super tof dat jullie thuis Vreedzaam bezig zijn geweest."

Als de kinderen niet naar de kinderactiviteiten kunnen komen, dan komt het kinderwerk wel naar de kinderen!
Kijk voor meer leuke ideeën op de Facebook-pagina van de bakfiets kinderwerk in Vreedzame Wijk Geitenkamp in Arnhem.

Speeltuin De Gibraltar, Bos&Lommer A'dam, biedt kinderen een veilig speelmoment. Er zijn nu extra openingstijden voor gezinnen met een kind/jongere met een beperking.

Om hun buurt-Jumbo te bedanken voor het harde werken in deze tijd, hebben de kinderen uit de wijk IJsselveld in IJsselstein prachtige bedankbrieven en gedichten gemaakt.
De medewerkers vonden dit een hartverwarmend gebaar en hebben de mooie slinger opgehangen in de winkel.

Op het Kameraplein in Vreedzame Wijk IJsselstein zitten de meeste kinderen al 2,5 weken binnen en dat vinden ze saaaaai! Daarom hebben ze met stoepkrijt én natuurlijk op gepaste afstand prachtige tekeningen gemaakt om de zorg te bedanken.

Gemeente Amsterdam heeft ook een videoclip gemaakt om jongeren te bereiken.

De jongerenredactie van Jong030 maakte deze video met een boodschap.

Jongerenwerker Hanae Haddouche van stichting JoU vertelt in dit interview op Funx.nl radio waarom ze deze videoclip hebben gemaakt.

De ambulant jongerenwerkers van JoU Utrecht lopen in de wijken. Ze hebben contact met jongeren die buiten zijn. Dit flyertje in de vorm van een viltje kunnen ze naar jongeren gooien, immers: #houdafstand

Een inzamelingsactie van Juf Lotje van de Luc Stevensschool in Utrecht - Kanaleneiland omdat peuters meer hebben aan concreet speelmateriaal dan aan digitale lessen en papier. Dit is de opbrengst van 1 dag in haar straat!

Marjolein, de juf van groep 4 en haar collega's op vreedzame school De Vuurvogel in Uithoorn stoppen verjaardagskaarten in de bus bij leerlingen die in deze periode jarig zijn. "Het is belangrijk deze verbinding te houden. We vieren de verjaardag natuurlijk alsnog als we weer naar school gaan, want een feestje is altijd leuk!"