Stichting Vreedzaam

De Vreedzame Wijk opsteker!

School, ouders en wijk: samen opvoeden

Op 27 september jl. werden tijdens de miniconferentie 'Vreedzaam, een brede blik op burgerschapsvorming, hoever zijn we gekomen?' twee nieuwe publicaties gepresenteerd: het boekje School, ouders en wijk: samen opvoeden, dat een pleidooi én een handreiking is voor een echte gelijkwaardige samenwerking tussen school en ouders en de andere opvoeders in de wijk.

Bestel dit boek

Burgerschapsvorming op weg naar volwassenheid

En daarnaast werd ook het essay aangeboden: Burgerschapsvorming op weg naar volwassenheid, dat naast een analyse ook aanbevelingen geeft voor de toekomst van burgerschapsvorming van kinderen en jongeren.

Bestel dit boek

De sportheldenbuurt is de eerste wijk van het nieuwe Zeeburgereiland. Een buurt in ontwikkeling, een buurt waar nog dagelijks nieuwe mensen komen wonen. En toch wonen sommigen er nu al jaren. En de komende jaren komen er op het hele Zeeburgeiland in Amsterdam-Oost, nog duizenden mensen, bedrijven, scholen en voorzieningen bij. Maar hoe gaan we dat dan samen doen? Hoe maken we er één buurt van? En wat voor buurt moet dat zijn? Ofwel, wat is onze droom voor Zeeburgereiland 2025?

Bekijk het filmpje van IJburg TV

Wat als er in een ‘vreedzame’ gemeente een kinderburgemeester komt? Op het eerste gezicht lijkt het instellen van een kinderburgemeester goed te passen bij de situatie dat er al scholen en wijken bezig zijn met De Vreedzame School/Wijk. Beide initiatieven zijn er namelijk op gericht de jeugd te betrekken bij en te laten leren over de democratie. Toch zijn er wel enkele aandachtspunten.

Lees de notitie van Leo Pauw

Lesbrief: Hoe om te gaan met maatschappelijk incidenten die de klas in komen?

Naar aanleiding van de aanslag in Nieuw-Zeeland en het schietincident in Utrecht biedt De Vreedzame School een lesbrief met adviezen en lesactiviteiten die helpen om het gesprek over terreurdaden met de leerlingen te voeren.

Zo zorgt 'de vreedzame school' voor veiligheid bij leerling en docent

Een reportage van EenVandaag (AvroTros) over het Trajectum College in Utrecht Overvecht.

Lees verder op de website van EenVandaag...

Ik hoor erbij, jij hoort erbij, wij horen erbij. Hoe werkt u in de klas aan een positieve identiteit bij uw leerlingen in de huidige context van toenemende maatschappelijke polarisatie? Hoe promoot je tolerantie, inclusie en actief burgerschap?

Terwijl Amsterdam zich opmaakt voor een nieuwe ronde verkiezingen, verhardt het debat over diversiteit en inclusie. Daarom organiseren Critical Mass, OBA Amsterdam en Comité 21 maart op woensdag 20 maart een interactief event over jezelf kunnen zijn in Amsterdam.

Hoe leid je leerlingen op tot goede digitale burgers? Leo Pauw, grondlegger van De Vreedzame School en gepromoveerd op burgerschapsvorming, vertelt in deze Kennisnet podcast hoe De Vreedzame School dit doet.

Lees het hele artikel op Kennisnet

Onderscheiding Speld van Utrecht voor Caroline Verhoeff

Tijdens het afronden van een bijeenkomst op 13 december j.l. met Vreedzame Wijkcoördinatoren op het Stadhuis in Utrecht, werd Caroline verrast door de plotseling binnenkomst van burgemeester Jan van Zanen.

Directiewisseling Stichting Vreedzaam

Per 1 januari 2019 dragen Caroline Verhoeff en Leo Pauw Stichting Vreedzaam over aan hun opvolgers, Annemiek van Vliet en Dennis de Vries.

Lees hier hun afscheidskaart...

Op 27 september jl. vond in Utrecht de miniconferentie 'Vreedzaam, een brede blik op burgerschapsvorming: hoe ver zijn we gekomen?' plaats. Zo’n 325 mensen waren naar het Theater Stefanus in de wijk Overvecht gekomen. Het doel van de miniconferentie was meerledig: inspiratie bieden, successen vieren, met elkaar nadenken over de uitdagingen, en daarmee stimuleren van een ‘beweging’ rondom Vreedzaam.

Lees hier het complete verslag.

Of bekijk de video van Dennis de Vries

Vreedzaam opgroeien

Een reportage van U in de Wijk over de vreedzame wijk Utrecht - Kanaleneiland.

Utrecht - Kanaleneiland