Wat wij doen

De Vreedzame Stad

In 1713 werd de Vrede van Utrecht gesloten. Na anderhalf jaar onderhandelen sloten diplomaten uit heel Europa op 11 april 1713 in het stadhuis van Utrecht een vredesverdrag waarmee een eind kwam aan een reeks verwoestende oorlogen. De succesvolle aanpak van de Vrede van Utrecht was een voorbeeld voor het oplossen van latere conflicten.

In 2013, driehonderd jaar later, werd die Vrede van Utrecht herdacht en gevierd. Een breed netwerk van Utrechtse partijen uit verschillende sectoren - veiligheid, onderwijs, cultuur, welzijn, religie en sport - sloegen de handen ineen voor de campagne ‘De Vreedzame Stad’.

In dat kader werkte Stichting Vreedzaam samen met de politie van Utrecht aan het presenteren van ‘bruggenbouwers’: mensen en partijen die zich inzetten om bruggen te bouwen, de wereld beter te maken, verbindingen maken, mensen bij elkaar te brengen en conflicten op een creatieve manier op te lossen.

Lees hier het manifest

Terug  naar Overzicht - Wat wij doen