Een Vreedzaam welkom voor het (nieuwe) Amsterdamse bestuur!

Een feestelijke middag om het (nieuwe) gemeente bestuur welkom te heten en kennis te laten maken met de mensen achter de Vreedzame Wijk en Vreedzame Scholen in Amsterdam.

Wanneer: 5 juni 2018 van 14.00 – 16.00 uur
Waar: Tuinzaal, Tolhuistuin, IJpromenade 2

Amsterdam 2018...een stad die zo mooi is in haar verscheidenheid, maar wat zeker ook spanningen oplevert. Een stad die steeds rijker wordt, waarmee het individualisme groeit. Een stad waar we het debat aan gaan met elkaar, maar dat levert conflicten op. Misschien wel de mooiste stad om te besturen, juist omdat er zoveel gaande is, omdat het niet vanzelf gaat.
Een uitdaging die jij bent aangegaan. Vanuit jouw visie van het Amsterdam dat mogelijk is. Op een andere manier werken wij aan diezelfde uitdagingen, in de buurt, op straat, met de kinderen en andere buurtgenoten. Omdat wij een visie hebben van een stad waarin de kinderen actief betrokken zijn, bij de politiek, bij hun buurt, bij hun straat. Waarin burgers samen werken en een steentje bijdragen. En waarin ze samen hun onderlinge problemen oplossen.
Dit doen wij als ‘Vreedzaam Amsterdam.’ Verschillende organisaties, partijen en individuen werken in de buurten aan de opvoedkundige vraagstukken van nu. Hoe helpen wij kinderen op te groeien tot de democratische burgers die wij in de toekomst nodig hebben? Tot bijvoorbeeld de politici, politieagenten, winkeliers, artsen, leerkrachten of zzp-ers die Amsterdam gaan veranderen.
Op 5 juni a.s. willen wij jou kennis laten maken met enkele van de Amsterdammers die dagelijks actief zijn binnen de ‘pedagogische civil society’. Mensen uit de buurt, van jong tot oud, die willen laten zien wat het resultaat is van het zogenoemde democratisch-pedagogisch offensief dat in een aantal buurten is gestart. Hierbij is hoogleraar Micha de Winter onze speciale gast. Hij pleitte in 2004 voor dit offensief, wat leidde tot onder andere een wijziging in de Wet op het Onderwijs. Hij zal laten zien hoe het offensief verloopt en hoe urgent het nu, in 2018, nog is, voor Amsterdam en heel Nederland.

Agenda:
• Democratisch-pedagogisch offensief, door Micha de Winter
• Kinderen, bewoners en professionals vertellen hun verhaal
• Het “Amsterdams Manifest”
Verder zal er genoeg ruimte zijn om met elkaar in gesprek te gaan. Gesprekken die wij na 5 juni graag een vervolg geven in de verschillende buurten!

Graag ontvangen wij bericht van uw komst voor 21 mei a.s. op dit mailadres.

Tot dan!

Bas Zwiers (Vreedzame Wijk Oost-Indische Buurt)
Ger Jager (Stichting Wijsneus: Werkend aan een Vreedzaam Noord)
Nicole de Munk (Voorheen Stichting Wijsneus)