Met Andere Ogen

Een multimediale ervaring die je kennis laat maken met het leven van iemand anders.

Middels virtual reality stappen bezoekers in het leven van andere Amsterdammers. Ze verplaatsen zich in de leefwereld van stadsgenoten die ze (nog) niet zo goed kennen, of misschien wel nooit mee in aanraking komen. Deze persoon kan een andere huidskleur of culturele achtergrond hebben, maar ook een andere seksuele voorkeur, leeftijd of religie. Ze luisteren naar hun persoonlijke verhalen en worden geconfronteerd met hun dagelijkse dilemma’s. Zo maken deelnemers kennis met nieuwe geluiden, inzichten en perspectieven.

Directe aanleiding is het verharde maatschappelijke debat, met name in grote steden als Amsterdam. Zowel online als offline heeft dit grote gevolgen voor hoe mensen met elkaar omgaan. Critical Mass en Stichting Vreedzaam merken dit tijdens hun activiteiten op scholen en in diverse wijken. Respectvol samenleven en begrip voor diversiteit of anders-zijn is lang niet altijd vanzelfsprekend. Er is sprake van toenemende polarisatie en oplopende spanningen tussen groepen. De OBA is een plek waar Amsterdammers elkaar ontmoeten. Niet alleen in het centrum, maar ook in de wijken. Om deze ontmoeting op een duurzame en respectvolle manier te faciliteren, slaan Critical Mass, de OBA en Stichting Vreedzaam de handen ineen.

Wil jij dit ook ervaren? Kijk dan op deze website