Borgers van Burgerschap
De democratie staat of valt met het vermogen en de wil van haar burgers om een bijdrage te leveren aan het algemeen belang, de gemeenschap, en om open te staan voor verschillen tussen mensen en op een vreedzame wijze conflicten op te lossen.

De vraag die bij ons leeft is: Hoe staat het met dat vermogen en die wil van de burgers en wat betekent dat voor het opgroeien en opvoeden van kinderen in onze samenleving?

Met de podcast-serie ‘Borgers van Burgerschap’ willen we vanuit de Vreedzame School en de Vreedzame Wijk hier graag een verdieping in aanbrengen. Je kunt luisteren naar verdiepende gesprekken over vraagstukken en kwesties rond het gedachtengoed van ‘Vreedzaam’.

We onderzoeken hoe we burgerschap kunnen borgen in onze samenleving. Dat begint bij de opvoeding van de kinderen thuis, maar ook op school, in de buurt en in grotere verbanden.
Radiomaker Bart Geeraedts gaat in gesprek met ‘borgers’ die burgerschap belichten vanuit de wetenschap en onderzoek en/of vanuit hun visie en expertise op het gebied van opvoeden en democratisch burgerschap in onze samenleving.

Dwight van van de Vijver: politie en inclusie
Dwight van van de Vijver is TV presentator en adviseur (social) media bij directie communicatie van de korpsleiding van de politie. Dwight was jarenlang wijkagent in de Utrechtse wijk Kanaleneiland. Daar heeft hij de noodzaak ervaren van dat je het verhaal achter de ander moet leren kennen om prettig met elkaar te kunnen leven. Een van zijn uitgangspunten daarbij is: "Degenen van wie je het moeilijkst kunt houden, hebben waarschijnlijk de meeste liefde nodig."

Lisa Hu: Burgerschap een Bordspel?
Lisa Hu is in 2013 tijdens haar studie aan de Design Academy Eindhoven met Terra Nova Minimaatschappij begonnen om ervoor te zorgen dat er op school niet alleen aandacht is voor 'het juiste antwoord' op maatschappelijke vraagstukken. In 2017 richtte Lisa Stichting Terra Nova - Democratisch Design op, o.a. om zoveel mogelijk mensen elkaar te laten spreken over de wereld waarin ze willen leven.

Bjorn Wansink: Extreme idealen in je klas, wat nu?
In deze podcast een gesprek met  Bjorn Wansink, vakdidacticus geschiedenis en Coördinator van de master Education for inclusive societies aan de Universiteit Utrecht. Een gesprek over hoe je als leerkracht of begeleider om kunt gaan met jongeren die extreme opvattingen naar voren brengen. Die kunnen gaan over de islam, de holocaust of kolonialisme/slavernij. En wat te doen met een jongere die een complottheorie aanhangt?