Waardevolle initiatieven
We streven ernaar om onze kennis en ervaring zo breed mogelijk te delen. Dat doen we onder andere door samen te werken met partners die ook de ambitie hebben om democratische burgerschapsvaardigheden bij jeugd en wijkbewoners te versterken. In deze rubriek belichten we waardevolle initiatieven van samenwerkingspartners die ons inspireren en ‘de vreedzame wijk’ een stapje dichterbij brengen.

Stichting Taal Doet Meer wil eraan bijdragen dat Utrechters elkaar begrijpen en verstaan. We zorgen er met een netwerk van vrijwilligers en partners voor dat taal geen belemmering vormt om mee te doen in de Utrechtse samenleving. Taal Doet Meer werkt met kinderen en volwassenen op een vreedzame manier. Vrijwilliger Pascalle Vermeulen geeft het enigszins abstracte begrip Vreedzaam handen en voeten binnen de organisatie. Ook laat zij graag haar licht schijnen over spel- en werkvormen.

UbuntuAcademy gelooft in de kracht van het verschil. Met ontwikkeltrajecten op maat voor gemeenten, scholen en bedrijven rondom burgerschap, persoonsvorming en sociaal ondernemerschap stimuleert UbuntuAcademy de dialoog tussen bewoners, jongeren en ondernemers met diverse achtergronden en denkbeelden.

Stichting Nivoz sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht. In verdiepende gesprekken met mensen uit hun brede netwerk wordt hier op inspirerende wijze uiting aan gegeven.

Luister verder...

Stichting Vreedzaam, Taal Doet Meer en Perspectief Coaches werken de komende jaren samen met actieve ouders in Ouders van Betekenis. Dit Utrechts stedelijk netwerk bundelt de krachten van ouders die gezamenlijke verantwoordelijkheid voelen voor en willen werken aan, een betrokken gemeenschap voor kinderen.

Critical Mass ntwikkelt tentoonstellingen, installaties, films en games die ogen openen en mensen laten reflecteren op hun eigen houding en gedrag. Zo brengen we gesprekken op gang en activeren we mensen om zich in te zetten voor een inclusieve samenleving.

Project Vriend & Vijand in de klas
Een school is een samenleving in het klein, met eigen sociale regels en manieren van hoe mensen met elkaar omgaan. VRIEND&VIJAND helpt scholen om buitensluiting, pesten, discriminatie en geweld tegen te gaan. Samen met Critical Mass werken aan een veilige school? Doe mee met VRIEND&VIJAND.

Merlijn Slothouber

Vreedzame Nieuwsberichten