Reactie op het maatschappelijke debat over burgerschapsvorming’

Het politieke debat over burgerschapsvorming baart ons zorgen, omdat het onduidelijkheid creëert. Bijvoorbeeld over de gelijkheid tussen mannen en vrouwen, homorechten en vrijheid van meningsuiting. Leerkrachten en opvoeders in de wijken hebben behoefte aan een duidelijke overheid, die hen steunt bij burgerschapsvorming. Die staat voor veiligheid voor leerlingen en professionals. Met het aannemen van de verscherpte wet op burgerschapsvorming lijkt daar nu een belangrijke stap in gezet!

Lees hieronder onze reactie op het actuele debat.

Wettelijke steun voor onze opvoeders

Het recente Tweede Kamerdebat over burgerschapsvorming riep heftige discussies op. Hoe ver gaat de vrijheid van onderwijs? Waar botst die met het verbod op discriminatie? Ondertussen zetten vreedzame scholen en vreedzame wijk-organisaties zich al jaren in voor democratisch burgerschap, actieve participatie en het vreedzaam oplossen van conflicten. Ook in tijden van terreur, polarisatie, hetzes op sociale media, complot-denken en groeiende sociale ongelijkheid zetten deze professionals zich vreedzaam in voor onze democratische waarden.

Voor de versteviging van de democratische rechtstaat is het van groot belang om ook gevoelige, gepolariseerde onderwerpen te kunnen aankaarten. Het maatschappelijk debat is zo verscherpt, dat dit inmiddels voor leraren en opvoeders heel risicovol is om te doen. Een docent heeft zelfs moeten onderduiken.

Al lange tijd is er dan ook behoefte aan aanscherping van het burgerschapsonderwijs en aan duidelijkheid. Welke kernwaarden stelt de overheid centraal? Welke concrete hulp is er voor de leraren, scholen en werkers in de wijk? Deze professionals ebben een hoofdrol in het opvoeden van onze jeugd - en verdienen steun wanneer er complexe zaken in onze samenleving spelen. Zij moeten een veilige pedagogische context kunnen bieden om ook ingewikkelde zaken te bespreken.

Het politieke debat over burgerschapsvorming creëerde onduidelijkheid. Bijvoorbeeld over de gelijkheid tussen mannen en vrouwen, homorechten en vrijheid van meningsuiting. Dit draagt niet bij aan het verstevigen van de positie van de opvoeders. Zij proberen met kinderen en jongeren de gevoelige thema’s op een open en vreedzame wijze te bespreken.

Ondertussen heeft Nederland internationaal flinke achterstand opgelopen op het gebied van kennis en vorming in de waarden van onze kwetsbare democratische rechtstaat. De nieuwe en aangescherpte wet op burgerschapsvorming zou opvoeders de steun kunnen geven, die zij zo goed kunnen gebruiken.

De teams van De Vreedzame School en De Vreedzame Wijk
November 2020