Terugblik eerste online Meet-Up 'Vreedzaam in Corona-tijd'

'Al wandelend praten over opvoeden vind ik een erg leuk idee, zorgt voor gemakkelijk contact met ouders. Bepaalde dingen met ouders kunnen helaas niet doorgaan, waardoor zo’n ontmoeting tijdens een rondje door de wijk een mooie oplossing is. Makkelijk te organiseren, ik kan het zo zelf starten.'
(Nikki ten Zijthoff, Vreedzame Wijk Capelle a/d IJssel)

Wat kan er nog wel? Waar halen we onze energie uit? Waar hebben we zorgen? Deze vragen stonden centraal in de online Meet-Up-gesprekken op 12 april 2021  tussen mensen uit verschillende vreedzame wijken in het land.
Monique Daal uit Vreedzame Wijk Maastricht geeft ons mooie tips mee voor deze tijd: Maak grote problemen klein. Bijv. nav de Avondklok-rellen deden we iedere week een opsteker in de FB-groep Vreedzame Wijk. Bewust een opsteker over een kleine positieve daad, ipv aandacht geven aan de negativiteit; Probeer te vertragen en te reflecteren. Hoe sta ik zelf in de situatie? Helpt om de boodschap positief uit te dragen; Zorg dat de mensen met wie je de meeste tijd doorbrengt jou de meeste energie en positiviteit geven (en andersom).

Leuk en nuttig om ervaringen uit de verschillende wijken met elkaar te delen. Wat kwam er zoal voorbij:
Opstekerspel in de organisatie, kinderen meer buitenspeel-momenten bieden, Vreedzame straat in Maastricht, digitale Kinderwijkraad, hoe kan de stem van kinderen versterkt worden in Utrecht, online-bingo-actie met live-contactmoment om prijs op te halen, stoomafblaasmiddag voor/door jongeren, Vreedzaam in de praktijk door langs te gaan bij BSO-team op de werkvloer. Alles in het teken: ‘we horen bij elkaar; juist nu!’

Noteer alvast de volgende Meet-Up op 14 juni 2021 van 11.00 – 12.30 uur. Met een kleine kerngroep bereiden we weer een inspirerende sessie voor. Uitnodiging voor deelname volgt via de mail.

Vreedzame Nieuwsberichten