Isabelle van den Bergh en Nikki ten Zijthoff, Vreedzame Wijk - coördinatoren Capelle a.d. IJssel

Het oude Afrikaanse gezegde 'It takes a Village to raise a Child' link ik aan de Vreedzame Wijk. Een kind heeft zijn hele omgeving nodig om op te groeien. Maar hoe doen we dat in tijden van alle corona maatregelen?

Van José Riezebos heb ik het stokje overgedragen gekregen om hier over te schrijven. Ik deel dit stokje graag met mijn collega Kinderbuurtcoach Isabelle om gezamenlijk te vertellen hoe wij zijn blijven werken aan Onze Vreedzame Wijk.

In Capelle aan den IJssel werken we vooral dmv fysieke bijeenkomsten aan de Vreedzame Wijk. De grote vraag voor ons was dan ook; En nu?

Isabelle en Nikki verzorgen de basistraining. Vol enthousiasme hadden we bedacht om de training online aan te bieden. Het fijne aan de Vreedzame Wijk training is de interactie, we doen de training echt met onze wijkpartners en maken gezamenlijk plannen voor de wijken. Hoe gaan we dit online vormgeven? En zonder ervaring in het geven van webinars. De voorbereiding begon bij andere webinars kijken. Hoe houden we het interessant? Hoelang mag het duren? Welke manieren zijn er om interactief te blijven? Na deze hele zoektocht zijn we de wijkpartners gaan uitnodigen en de presentaties gaan opbouwen. Het idee is; 3 online bijeenkomsten en later, als de mogelijkheden er weer zijn een fysieke bijeenkomst in de wijken. De genodigden reageerde enthousiast en zo hadden we een diverse groep met deelnemers. Corona gooide helaas roet in het eten. Hoe ironisch, wegens alle coronamaatregelen de training online gepland, krijgt Isabelle last van Corona achtige klachten. We besloten om de training een week op te schuiven. En Isabelle maakte een afspraak voor een Coronatest. Vier dagen voor de eerste online bijeenkomst krijgt ook Nikki corona gerelateerde klachten. Dus, ook in quarantaine en laten testen. Twee dagen voor de training bleek dat we beide geen corona hadden, gelukkig. Vol gezonde spanning begonnen we aan onze eerste online Vreedzame Wijk training. Nikki trapte af, maar iets te snel, waardoor nog niet iedereen ingelogd was. Na 3 minuten beeldstaren, maar gevoelsmatig 3 uur, konden we eindelijk beginnen. Na de pauze nam Isabelle het stokje over en begon vol goede moed haar verhaal, maar wat bleek, de microfoon stond nog uit. Laten we het zien als kleine beginnersfoutjes. Ondanks dat waren de reacties hoopvol. Deelnemers konden het goed bijhouden, vonden het interessant, de afwisseling van praten, filmpjes, polls en interactie werd als prettig ervaren. De kop was eraf en de twee opvolgende keren verliepen soepel.
Vreedzaam staat voor ons ook voor uitdaging. Soms doe je iets wat buiten je comfortzone is, maar met elkaar lukt het wel.

Wij wensen iedereen een Vreedzame tijd, waarbij je soms even uit je comfortzone moet om je steentje bij te dragen.

Met plezier dragen wij de pen over aan Jan Peter de Vreede (Aanpakker van veiligheid & leefbaarheidsvraagstukken).