Stichting Vreedzaam werkt nauw samen met o.a. de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht.  De afgelopen jaren is veel onderzoek gedaan naar De Vreedzame School en De Vreedzame Wijk en zijn er verscheidene boeken verschenen over ons programma voor democratisch burgerschap.  De Vreedzame School is opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugd Instituut (NJI).  Hieronder vindt u een aantal onderzoeken gerelateerd aan het vreedzame gedachtegoed en de toepassingen daarvan in de Vreedzame Wijk.


Same classroom, different citizenship learning opportunities
Children’s experiences of the disparate workings of the school as a practice place.

Lisa Hu, Thesis MSc Sociology, first supervisor: dr. Thijs Bol
University of Amsterdam, Graduate School of Social Sciences
Juli 2021

Download PDF


Straatcultuur en Vreedzaam: Het toepassen van Vreedzame waarden en de rol van identiteit van Vreedzame leerlingen
Kwalitatief onderzoek naar hoe leerlingen van een Vreedzame School het ervaren om Vreedzame waarden toe te passen in een andere context, namelijk op straat en de rol van het hebben van meerdere identiteiten daarin.

Xamira Kenson, Master Thesis onder begeleiding van dr. Tjitske de Groot
Universiteit Utrecht, Youth, Education and Society / Education for Inclusive Societies
Juni 2022

Download PDF


De Vreedzame Wijk: Verwachtingen en resultaten
Evaluatie van een community-programma voor de bevordering van burgerschap bij kinderen in de Utrechtse wijken Overvecht en Kanaleneiland 2009-2014

Bob Horjus, dissertatie Universiteit Utrecht, 2021

Download PDF


Vreedzaam implementeren in de wijk
Een kwalitatief onderzoek naar belemmerende en bevorderende factoren bij de implementatie van het programma De Vreedzame Wijk.

Danitchia Hendrickx
Bachelor Social Work, Zuyd Hogeschool
Opdrachtgever Stuurgroep Vreedzame Wijk Malberg - Maastricht

Download PDF


Het Effect van Waarderend Onderzoeken op Luistervaardigheden van Kinderen in de Context van Vreedzaam
Een onderzoek naar de bijdrage die een Waarderend Onderzoekende benadering (Appreciative Inquiry) kan leveren aan het Vreedzame gedachtegoed.

Jorn Brouwer, onder begeleiding van: dr. Annika de Haan.
Universiteit Utrecht, Faculteit Sociale Wetenschappen, 21 juni 2021

Download PDF


Werkt Vreedzaam?
Samenvatting van onderzoeksresultaten naar De Vreedzame School en De Vreedzame Wijk.

Download PDF


Duurzame samenwerking tussen professional en ouder
Naar Een Duurzame Samenwerking tussen Professionals en Oudermediatoren in Vreedzaam Overvecht

Anouck R. van der Leij,
Universiteit Utrecht, Sociale Wetenschappen, 24 juni 2018

Download PDF


Gelijkwaardigheid tussen oudermediator en professional
Geen Gelijkheid Tussen Oudermediatoren en Professionals, Wel Gelijkwaardigheid

Sanne M. E. Teunisse, onder begeleiding van mw. I.M. Dielwart, MSc.
Universiteit Utrecht, Sociale Wetenschappen, 23 juni 2018

Download PDF


Overzichtsdocument Gelijkwaardigheid & Duurzaamheid

Download PDF


De Vreedzame Wijk 2.0
Inhoudelijk eindverslag ontwikkel- en onderzoeksproject naar versterken van ouders en bewoners bij de Vreedzame Wijk.

Download PDF


Onderwijs en burgerschap: wat vermag de basisschool?
Onderzoek naar De Vreedzame School

Leo Pauw, dissertatie Universiteit Utrecht, 2013

Download PDF


Neem je er iets van mee?
Zetten oudermediatoren hun competenties rondom gemeenschapszin anders in dan kindmediatoren binnen De Vreedzame Wijk?

Roëlle Boonstra en Laura Kanis, onder begeleiding van Dr. Bob Horjus.
Universiteit Utrecht, Pedagogische Wetenschappen, 19 juni 2017

Download PDF


Impact van de Vreedzame aanpak op de burgerschapscompetenties van kinderen
Een voorloper van het effectiviteitsonderzoek naar De Vreedzame School en De Vreedzame Wijk.

Mehmet Day, onder begeleiding van: Dr. Chris Baerveldt.
Universiteit Utrecht, Faculteit Sociale Wetenschappen, 23 juni 2014

Download PDF


De kinderen aan de andere kant van het spoor
De bijdrage van de uitwisseling tussen OBO Spoorzicht en OBS Tuindorp aan het omgaan met diversiteit.

Steijn J. van der Craats en Myrthe E. Spelbos, onder begeleiding van Dr. Bob Horjus. Universiteit Utrecht, 27 juni 2017

Download PDF


Oudermediatie de wijk in
Oudermediatoren over hun bereidheid en vaardigheid ten aanzien van mediatie in de Vreedzame Wijk Overvecht in Utrecht.

Anouk Kopp en Elleni Hagen, onder begeleiding van Dr. Bob Horjus.
Universiteit Utrecht, 30 juni 2017

Download PDF


Involving service users as co-producers in community delevelopment
How can service users best be involved in provision and production of a community-based development program?

University of Utrecht, Linda Taal

Download PDF


Het Vasthouden van Vreedzame Vaardigheden onder Wijkmediatoren in Overvecht:
Succesfactoren van de Wijkmediatorentraining.

Simone de Graaff en Michelle van Bommel, onder begeleiding van Dr. Bob Horjus en Dr. Chris Baerveldt.
Universiteit Utrecht, Pedagogische Wetenschappen, 3 juli 2017

Download PDF


Does it take De Vreedzame School to raise a child?
Een onderzoek naar hoe het programma De Vreedzame School een brug kan vormen tussen de ouders en leerkrachten binnen de opvoeding.

Annelies Buisman en Joy Weijer, onder begeleiding van Dr. Bob Horjus.
Universiteit Utrecht, Pedagogische Wetenschappen, 5 juli 2017

Download PDF

Contact


Annemiek van Vliet
0652031337
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Merlijn Slothouber
0638396654
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agnes Pols
0610195588
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


Vreedzame Nieuwsberichten

copyright © 2019 -2022 - Stichting Vreedzaam   |   Webproductie POINT OF VIEW