Door Arinda den Hartog, MA Youth, Education & Society Universiteit Utrecht, i.s.m. Stichting Vreedzaam
Digitale media zijn niet meer weg te denken uit het leven van kinderen, maar hoe begeleiden we hen hier eigenlijk in? Voor haar afstudeeronderzoek binnen de master Youth, Education and Society onderzocht Arinda den Hartog hoe kinderen, ouders en jeugdprofessionals deze digitale opvoeding ervaren.
Digitaal burgerschap
Uit haar kwalitatieve interviews blijkt dat opvoeders vooral inzetten op regels en schermtijd, terwijl gesprekken over online ervaringen vaak ontbreken. Kinderen voelen zich daarin niet altijd gehoord en participeren zelden in het maken van afspraken. Ook geven opvoeders aan handelingsverlegen te zijn door een gebrek aan kennis of geschikte materialen.
Arinda pleit in haar onderzoek voor een meer structurele, dialogische en samenhangende aanpak, waarin kinderen actief worden betrokken en mediawijsheid breder wordt opgevat: niet alleen als technische vaardigheid, maar ook als sociaal en ethisch bewustzijn. Haar onderzoek draagt bij aan het gesprek over hoe we kinderen kunnen ondersteunen in het opgroeien tot bewuste en verantwoordelijke digitale burgers.
In de praktijk
Als leerkracht en ICT-coördinator op een basisschool wil Arinda de inzichten uit dit onderzoek direct vertalen naar de klas en het schoolbeleid. Dit doet zij door mediawijsheid structureel in te bedden in het lesaanbod, ouders actief te betrekken bij digitale opvoeding, en ruimte te creëren voor gesprekken met kinderen over hun online wereld. Daarbij stimuleert zij kinderparticipatie, bijvoorbeeld door leerlingen zelf de afspraken over digitaal gedrag vorm te laten geven. Zo draagt ze actief bij aan een pedagogisch klimaat waarin digitale ontwikkeling en burgerschap hand in hand gaan.
‘We zijn trots op Kanaleneiland’
Wat is ‘Samenlevingspedagogiek’?
Vertrek en nieuw begin
Annemiek en Merlijn in gesprek over het stokje overdragen
Junior NAVO-top in de Vreedzame Schilderswijk geeft advies: zo zorg je dat er geen ruzie komt
Kleine Raadsleden, Grote Ideeën: in Utrecht hebben kinderen een stem én sociale daadkracht!
Al 25 jaar ervaring in het versterken van burgerschap in school én wijk
Actief in meer dan 30 gemeenten en 50 wijken in heel Nederland
Onderbouwd door continu wetenschappelijk onderzoek én praktijkverhalen
“Sinds we gestart zijn met De Vreedzame Wijk zien we kinderen die zich verantwoordelijk voelen voor hun omgeving – en ouders die elkaar opnieuw weten te vinden.”
— Beleidsmedewerker gemeente Utrecht
Wil je weten hoe jouw wijk kan meedoen? Of ben je op zoek naar praktische handvatten?
Laat van je horen – samen maken we het verschil.
Samen bouwen aan verbinding in de Vreedzame Wijk Kralingen
Kopje Koffie Sticker voor meer verbinding in de buurt
Vreedzaam in de praktijk: leerlingen maken huiskamer in hun school
Inspiratiebijeenkomst Vreedzaam Utrecht: wijkspeurtocht!
Podcast Samen Opvoeden in de Vreedzame Wijk
Hoe jeugdwerk het (burgerschaps)onderwijs versterkt in de wijk – Voor de Jeugd Dag 2024
Conflicthantering in de onlinewereld: hoopgevend onderzoek
“Woorden gebruiken, geen vuisten” – Burgemeester Marcouch prijst de vreedzame wijkmediatoren van Geitenkamp
Netwerkdag trainers Vreedzaam
Kinderwijkraden Kralingen, Almere, IJsselmonde en Leidsche Rijn presenteren hun Manifest voor de wijk
‘Kinderdaad’ – Kinderen maken sociaal daadkrachtige animatie!
Maartje van Dijken promoveert op ouders in De Vreedzame Wijk
Wat gebeurt er zoal in de Vreedzame Wijk?
Jonge geesten, grote ideeën: kinderen ontdekken de Grondwet met campagne “Iedereen aan zet met de Grondwet”
De Vreedzame Wijk in het juni-nummer van de Optimist
Het Vragenspel de Vreedzame Wijk (de familie editie)
Promotie-onderzoek Bob Horjus
Mooie samenwerking Terra Nova Ontwerptraject en Vreedzaam West Amsterdam
Hoe start jij het gesprek? – Toolkit aanpak Straatintimidatie
Stedelijke Kinderraad Utrecht
Jongeren en Democratie in de Volkskrant
Nieuwe trainers Vreedzame Wijk
Wijkmanifest De Baarsjes Amsterdam