Burgerschapsvaardigheden oefen je niet alleen op school. ‘It takes a village to raise a child’ – de wijk zit vol opvoeders en democratische oefenkansen! Onze sessie op de Voor de Jeugd Dag 2024 met als thema Werken aan een Sterke Gemeenschap ging daarom over de toevoeging van welzijnswerk aan het burgerschapsonderwijs. Jolanda Berends (Hogeschool Utrecht) , Ward Verbeek (Stichting DOCK) en Merlijn Slothouber (Stichting Vreedzaam) deelden de kansen die zij zien.
Samenwerking binnen het sociaal-educatieve domein is een win-win: samen bouwen aan een sterke ontwikkelgemeenschap. Het welzijnswerk heeft verbreding en verdieping te brengen aan het burgerschapsonderwijs, en voor kinderen en opvoeders is het ook goed om de verbinding tussen school en aanbod in de wijk te maken. Hoe? In de Vreedzame Wijk krijgen kinderen een stem in de wijk en leren ze hoe ze hun steentje kunnen bijdragen aan het gemeenschappelijk belang. Daarbij versterken verschillende opvoeders elkaar: naast school en ouders dragen ook welzijnswerkers en andere wijkprofessionals bij aan burgerschapsvaardigheden. Hoe vorm je zo’n gezamenlijk ontwikkelklimaat in de wijk? Hoe werkt dat, structurele pedagogische samenwerking met bijvoorbeeld de jongerenwerker, maar ook met de sportcoach of de wijkagent? In deze workshop ging het over burgerschapsmogelijkheden rond de school in samenwerking met diverse partners in de wijk. Een voorbeeld zijn de gastlessen over democratisch burgerschap in de wijk door pedagogisch professionals van welzijn. In de sessie bespraken we wat daarbij van belang is in de pedagogische samenwerking. Wat is er nodig om andere jeugdprofessionals toe te laten in je klas of op jouw werkterrein? Gelukkig kwamen er uit de groep ook voorbeelden. Want zoals spreker Daan Rovers ons deze dag vroeg: Hebben we genoeg liefde voor de wereld om er ook gezamenlijk verantwoordelijkheid voor te nemen? Samen opvoeden dus!
Begeleiding in de digitale leefwereld: onderzoek naar perspectieven van kinderen en opvoeders
‘We zijn trots op Kanaleneiland’
Wat is ‘Samenlevingspedagogiek’?
Junior NAVO-top in de Vreedzame Schilderswijk geeft advies: zo zorg je dat er geen ruzie komt
Kleine Raadsleden, Grote Ideeën: in Utrecht hebben kinderen een stem én sociale daadkracht!
Samen bouwen aan verbinding in de Vreedzame Wijk Kralingen
Om het Vreedzame gedachtegoed onder de aandacht te brengen bij opvoeders en kinderen in de wijk, hebben we enthousiaste mensen nodig die actie ondernemen, aanpakkers en doorpakkers. Heb jij een idee? Denk je dat je iets kunt doen in jouw wijk of buurt? Zoek je tips, hulp of inspiratie? Op deze pagina’s vind je voorbeelden en inspirerende initiatieven uit het hele land. Misschien vind je iets waar je direct mee aan de slag kunt. Als je je inspiratie wilt delen of wilt overleggen over jouw Vreedzame aanpak, neem dan gerust contact met ons op.
Kopje Koffie Sticker voor meer verbinding in de buurt
Vreedzaam in de praktijk: leerlingen maken huiskamer in hun school
Inspiratiebijeenkomst Vreedzaam Utrecht: wijkspeurtocht!
Podcast Samen Opvoeden in de Vreedzame Wijk
Conflicthantering in de onlinewereld: hoopgevend onderzoek
“Woorden gebruiken, geen vuisten” – Burgemeester Marcouch prijst de vreedzame wijkmediatoren van Geitenkamp
Netwerkdag trainers Vreedzaam
Kinderwijkraden Kralingen, Almere, IJsselmonde en Leidsche Rijn presenteren hun Manifest voor de wijk
‘Kinderdaad’ – Kinderen maken sociaal daadkrachtige animatie!
Maartje van Dijken promoveert op ouders in De Vreedzame Wijk
Wat gebeurt er zoal in de Vreedzame Wijk?
Jonge geesten, grote ideeën: kinderen ontdekken de Grondwet met campagne “Iedereen aan zet met de Grondwet”
De Vreedzame Wijk in het juni-nummer van de Optimist
Het Vragenspel de Vreedzame Wijk (de familie editie)
Promotie-onderzoek Bob Horjus
Mooie samenwerking Terra Nova Ontwerptraject en Vreedzaam West Amsterdam
Hoe start jij het gesprek? – Toolkit aanpak Straatintimidatie
Stedelijke Kinderraad Utrecht
Jongeren en Democratie in de Volkskrant
Nieuwe trainers Vreedzame Wijk
Wijkmanifest De Baarsjes Amsterdam