Jeugdparticipatie – zo bespreken we dat in Vreedzaam Kralingen!

“Wat zouden volwassenen kunnen doen zodat kinderen beter mee kunnen denken?” vroeg Jeannette, leerkracht van de Bavokring.  “Wat we nu aan het doen zijn.” zei Maxime uit de leerlingenraad van de Kralingsche School.

Dit is een mooi voorbeeld uit de gesprekken die diverse wijkpartners hebben gevoerd met de kinderen van de Bavokring, de Kralingsche School en Melanchthon Kralingen in Rotterdam. Het thema van de Vreedzame Wijklunch was dit keer: jeugdparticipatie.  Als volwassenen praten we te vaak over de jeugd — over wat er beter kan, wat zij nodig hebben of missen — maar doen dat meestal zonder de jeugd zelf.  Terwijl juist zíj natuurlijk de echte experts zijn. Zij weten het beste wat ze willen, wat werkt en wat niet. Daarom hebben we ervoor gekozen om de jeugd zelf uit te nodigen en actief te betrekken bij deze Wijklunch. Van de Bavokring waren Anouar en Zayneb aanwezig. Van de Kralingsche School deden Loes, David, Mink, Stefan, Maxime, Charlotte, Lotte, Sofia, Joep, Bob en Charlotte mee. Van Melanchthon Kralingen namen Callista en Somaya deel. De kinderen hadden het gesprek voorbereid en zelf vragen bedacht voor de volwassenen als handvat. Dit werd een tafelkaart. Samen met volwassenen gingen zij het gesprek aan over jeugdparticipatie. Elke tafel bestond uit een mix van volwassenen en jongeren. Met behulp van een tafelkaart vol gespreksvragen werd het gesprek op gang gebracht. Op de tafelkaarten stonden onder andere de volgende vragen:

Vragen jeugdparticipatie

🧠 1. Ervaringen met meedenken/meebeslissen

  • Kunnen jullie een moment noemen waarop jullie ergens over mochten meedenken of meepraten?
  • Was er ooit een moment waarop jullie graag hadden willen meedenken, maar dat niet kon?
    Wat gebeurde er toen?

📣 2. Gehoord en serieus genomen worden

  • Wanneer voelen jullie je écht serieus genomen door een volwassene?

💡 3. Verbeterideeën voor participatie

  • Wat zouden volwassenen anders kunnen doen zodat de jeugd beter mee kan denken?
  • Als jullie het voor het zeggen hadden: hoe en waarover zou de jeugd over mogen meebeslissen op school / in de buurt?

🧍‍♀️🧍 6. Gelijkwaardigheid en respect

  • Vinden jullie dat de jeugd evenveel recht hebben om mee te beslissen als volwassenen? Waarom (niet)?

 

Deze vragen leidden tot een mooi gesprek tussen de volwassenen en de jongeren, die hier als echte experts spraken.
De kinderen en tieners gaven aan dat ze zich serieus genomen voelen, wanneer volwassenen écht naar hen kijken en oogcontact maken. Het gevoel dat een volwassene je écht ziet, geeft hen het vertrouwen dat ze ertoe doen.  Ze vertelden ook dat luisteren en reageren belangrijke signalen zijn: als een volwassene luistert én antwoord geeft, voelen ze zich gehoord en serieus genomen.
Daarnaast waarderen ze het als volwassenen met hen overleggen en uitleggen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Dat helpt hen om die keuzes beter te begrijpen.  Kinderen en jongeren denken graag mee. Ze vinden het fijn als ze een keuze krijgen, of op z’n minst de ruimte om hun ideeën en oplossingen te delen.  Ze willen graag betrokken worden bij gesprekken, zeker als het over henzelf gaat.  Ze willen meebeslissen, maar niet de baas zijn.  De eindbeslissing laten ze met vertrouwen over aan de volwassenen.

“Kinderen willen niet de baas zijn, maar willen een stem krijgen – om gezien te worden, gehoord te worden, en mee te bouwen aan wat hén aangaat.”

Hoe ga jij dit gegeven meenemen in je werk en je leven?

Vreedzaam in woord en beeld

Waarom Vreedzaam?

Al 25 jaar ervaring in het versterken van burgerschap in school én wijk

Actief in meer dan 30 gemeenten en 50 wijken in heel Nederland

Onderbouwd door continu wetenschappelijk onderzoek én praktijkverhalen

“Sinds we gestart zijn met De Vreedzame Wijk zien we kinderen die zich verantwoordelijk voelen voor hun omgeving – en ouders die elkaar opnieuw weten te vinden.”
— Beleidsmedewerker gemeente Utrecht

Doe je mee?

Wil je weten hoe jouw wijk kan meedoen? Of ben je op zoek naar praktische handvatten?
Laat van je horen – samen maken we het verschil.

Junior NAVO-top in de Vreedzame Schilderswijk geeft advies: zo zorg je dat er geen ruzie komt

Kleine Raadsleden, Grote Ideeën: in Utrecht hebben kinderen een stem én sociale daadkracht!

Samen bouwen aan verbinding in de Vreedzame Wijk Kralingen

Kopje Koffie Sticker voor meer verbinding in de buurt

Vreedzaam in de praktijk: leerlingen maken huiskamer in hun school 

Inspiratiebijeenkomst Vreedzaam Utrecht: wijkspeurtocht!

Podcast Samen Opvoeden in de Vreedzame Wijk

‘Polarisatie: kunnen we ook optimistisch zijn?’

Voor de Jeugd Dag 2024

Hoe jeugdwerk het (burgerschaps)onderwijs versterkt in de wijk – Voor de Jeugd Dag 2024

Conflicthantering in de onlinewereld: hoopgevend onderzoek

“Woorden gebruiken, geen vuisten” – Burgemeester Marcouch prijst de vreedzame wijkmediatoren van Geitenkamp

Netwerkdag trainers Vreedzaam

Kinderwijkraden Kralingen, Almere, IJsselmonde en Leidsche Rijn presenteren hun Manifest voor de wijk

‘Kinderdaad’ – Kinderen maken sociaal daadkrachtige animatie!

Maartje van Dijken promoveert op ouders in De Vreedzame Wijk

Wat gebeurt er zoal in de Vreedzame Wijk?

Jonge geesten, grote ideeën: kinderen ontdekken de Grondwet met campagne “Iedereen aan zet met de Grondwet”

De Vreedzame Wijk in het juni-nummer van de Optimist

Het Vragenspel de Vreedzame Wijk (de familie editie)

Promotie-onderzoek Bob Horjus

Mooie samenwerking Terra Nova Ontwerptraject en Vreedzaam West Amsterdam

Hoe start jij het gesprek? – Toolkit aanpak Straatintimidatie

Stedelijke Kinderraad Utrecht

Jongeren en Democratie in de Volkskrant

Nieuwe trainers Vreedzame Wijk

Wijkmanifest De Baarsjes Amsterdam