“Wat zouden volwassenen kunnen doen zodat kinderen beter mee kunnen denken?” vroeg Jeannette, leerkracht van de Bavokring. “Wat we nu aan het doen zijn.” zei Maxime uit de leerlingenraad van de Kralingsche School.
Dit is een mooi voorbeeld uit de gesprekken die diverse wijkpartners hebben gevoerd met de kinderen van de Bavokring, de Kralingsche School en Melanchthon Kralingen in Rotterdam. Het thema van de Vreedzame Wijklunch was dit keer: jeugdparticipatie. Als volwassenen praten we te vaak over de jeugd — over wat er beter kan, wat zij nodig hebben of missen — maar doen dat meestal zonder de jeugd zelf. Terwijl juist zíj natuurlijk de echte experts zijn. Zij weten het beste wat ze willen, wat werkt en wat niet. Daarom hebben we ervoor gekozen om de jeugd zelf uit te nodigen en actief te betrekken bij deze Wijklunch. Van de Bavokring waren Anouar en Zayneb aanwezig. Van de Kralingsche School deden Loes, David, Mink, Stefan, Maxime, Charlotte, Lotte, Sofia, Joep, Bob en Charlotte mee. Van Melanchthon Kralingen namen Callista en Somaya deel. De kinderen hadden het gesprek voorbereid en zelf vragen bedacht voor de volwassenen als handvat. Dit werd een tafelkaart. Samen met volwassenen gingen zij het gesprek aan over jeugdparticipatie. Elke tafel bestond uit een mix van volwassenen en jongeren. Met behulp van een tafelkaart vol gespreksvragen werd het gesprek op gang gebracht. Op de tafelkaarten stonden onder andere de volgende vragen:
Vragen jeugdparticipatie
🧠 1. Ervaringen met meedenken/meebeslissen
📣 2. Gehoord en serieus genomen worden
💡 3. Verbeterideeën voor participatie
🧍♀️🧍 6. Gelijkwaardigheid en respect
|
Deze vragen leidden tot een mooi gesprek tussen de volwassenen en de jongeren, die hier als echte experts spraken.
De kinderen en tieners gaven aan dat ze zich serieus genomen voelen, wanneer volwassenen écht naar hen kijken en oogcontact maken. Het gevoel dat een volwassene je écht ziet, geeft hen het vertrouwen dat ze ertoe doen. Ze vertelden ook dat luisteren en reageren belangrijke signalen zijn: als een volwassene luistert én antwoord geeft, voelen ze zich gehoord en serieus genomen.
Daarnaast waarderen ze het als volwassenen met hen overleggen en uitleggen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Dat helpt hen om die keuzes beter te begrijpen. Kinderen en jongeren denken graag mee. Ze vinden het fijn als ze een keuze krijgen, of op z’n minst de ruimte om hun ideeën en oplossingen te delen. Ze willen graag betrokken worden bij gesprekken, zeker als het over henzelf gaat. Ze willen meebeslissen, maar niet de baas zijn. De eindbeslissing laten ze met vertrouwen over aan de volwassenen.
“Kinderen willen niet de baas zijn, maar willen een stem krijgen – om gezien te worden, gehoord te worden, en mee te bouwen aan wat hén aangaat.”
Hoe ga jij dit gegeven meenemen in je werk en je leven?
Begeleiding in de digitale leefwereld: onderzoek naar perspectieven van kinderen en opvoeders
‘We zijn trots op Kanaleneiland’
Wat is ‘Samenlevingspedagogiek’?
Vreedzaam overdragen
Vrede is een werkwoord! – webinar en lesmodule ‘Kleine vrede, grote vrede’
Annemiek en Merlijn in gesprek over het stokje overdragen
Al 25 jaar ervaring in het versterken van burgerschap in school én wijk
Actief in meer dan 30 gemeenten en 50 wijken in heel Nederland
Onderbouwd door continu wetenschappelijk onderzoek én praktijkverhalen
“Sinds we gestart zijn met De Vreedzame Wijk zien we kinderen die zich verantwoordelijk voelen voor hun omgeving – en ouders die elkaar opnieuw weten te vinden.”
— Beleidsmedewerker gemeente Utrecht
Wil je weten hoe jouw wijk kan meedoen? Of ben je op zoek naar praktische handvatten?
Laat van je horen – samen maken we het verschil.
Junior NAVO-top in de Vreedzame Schilderswijk geeft advies: zo zorg je dat er geen ruzie komt
Kleine Raadsleden, Grote Ideeën: in Utrecht hebben kinderen een stem én sociale daadkracht!
Samen bouwen aan verbinding in de Vreedzame Wijk Kralingen
Kopje Koffie Sticker voor meer verbinding in de buurt
Vreedzaam in de praktijk: leerlingen maken huiskamer in hun school
Inspiratiebijeenkomst Vreedzaam Utrecht: wijkspeurtocht!
Podcast Samen Opvoeden in de Vreedzame Wijk
‘Polarisatie: kunnen we ook optimistisch zijn?’
Hoe jeugdwerk het (burgerschaps)onderwijs versterkt in de wijk – Voor de Jeugd Dag 2024
Conflicthantering in de onlinewereld: hoopgevend onderzoek
“Woorden gebruiken, geen vuisten” – Burgemeester Marcouch prijst de vreedzame wijkmediatoren van Geitenkamp
Netwerkdag trainers Vreedzaam
Kinderwijkraden Kralingen, Almere, IJsselmonde en Leidsche Rijn presenteren hun Manifest voor de wijk
‘Kinderdaad’ – Kinderen maken sociaal daadkrachtige animatie!
Maartje van Dijken promoveert op ouders in De Vreedzame Wijk
Wat gebeurt er zoal in de Vreedzame Wijk?
Jonge geesten, grote ideeën: kinderen ontdekken de Grondwet met campagne “Iedereen aan zet met de Grondwet”
De Vreedzame Wijk in het juni-nummer van de Optimist
Het Vragenspel de Vreedzame Wijk (de familie editie)
Promotie-onderzoek Bob Horjus
Mooie samenwerking Terra Nova Ontwerptraject en Vreedzaam West Amsterdam
Hoe start jij het gesprek? – Toolkit aanpak Straatintimidatie
Stedelijke Kinderraad Utrecht
Jongeren en Democratie in de Volkskrant
Nieuwe trainers Vreedzame Wijk
Wijkmanifest De Baarsjes Amsterdam