Vreedzaam in de praktijk: leerlingen maken huiskamer in hun school 

Leerlingen van OBS Het Zand, een Vreedzame School in Utrecht, hebben hun eigen, fijne plek in de school gecreëerd. Dankzij de samenwerking tussen de school, tienerwerkers, een stagiaire en leerlingen, is een project ontstaan dat niet alleen het welzijn van kinderen centraal stelt, maar ook laat zien hoe krachtig jeugdparticipatie kan zijn.

De kracht van samenwerking
De school werkt al langer samen met tienerwerkers Edin Krunesic van Stichting JoU en Clemens Streng van Stichting DOCK. Hun aanwezigheid op school is een antwoord op zorgen over de mentale gezondheid van kinderen. Het persoonlijke contact dat tienerwerkers kunnen bieden, blijkt een waardevolle aanvulling op het werk van leerkrachten. Dit schooljaar is hier een nieuwe dimensie aan toegevoegd: de komst van stagiaire Kiki Vlug, student Social Work. 

Kiki kwam met een idee dat voortkwam uit haar onderzoek naar mentale gezondheid op school: het creëren van een huiskamer voor leerlingen. Samen met Edin, Clemens en een groep enthousiaste leerlingen bracht zij dit plan tot leven.

De huiskamer: een plek voor iedereen
De leerlingen kozen zelf meubels uit bij de kringloop en richtten de ruimte in. Het resultaat is een warme en uitnodigende plek waar leerlingen kunnen ontspannen, een luisterend oor vinden en even tot rust kunnen komen. Deze huiskamer is meer dan een fysieke ruimte; het is een veilige omgeving die bijdraagt aan het mentaal welzijn van de leerlingen. Doordat leerlingen actief betrokken waren bij de inrichting, is het ook echt hún plek.

Wat jeugdparticipatie oplevert
Het verhaal van OBS Het Zand is een inspirerend voorbeeld van wat mogelijk is in de Vreedzame Wijk. Door kinderen mede-eigenaarschap te geven en samen te werken met wijkpartners ontstaat een democratisch speelveld. Dit is de Vreedzame Wijk: bouwen aan een samenleving waarin iedereen zich gehoord en gezien voelt en iedereen een steentje bijdraagt. 

 

Vreedzaam in woord en beeld

Doe je mee?

Om het Vreedzame gedachtegoed onder de aandacht te brengen bij opvoeders en kinderen in de wijk, hebben we enthousiaste mensen nodig die actie ondernemen, aanpakkers en doorpakkers. Heb jij een idee? Denk je dat je iets kunt doen in jouw wijk of buurt? Zoek je tips, hulp of inspiratie? Op deze pagina’s vind je voorbeelden en inspirerende initiatieven uit het hele land. Misschien vind je iets waar je direct mee aan de slag kunt. Als je je inspiratie wilt delen of wilt overleggen over jouw Vreedzame aanpak, neem dan gerust contact met ons op.

De Vreedzame Wijk: een gezamenlijke pedagogische basis

Conflicthantering in de onlinewereld: hoopgevend onderzoek

“Woorden gebruiken, geen vuisten” – Burgemeester Marcouch prijst de vreedzame wijkmediatoren van Geitenkamp

Netwerkdag trainers Vreedzaam

Kinderwijkraden Kralingen, Almere, IJsselmonde en Leidsche Rijn presenteren hun Manifest voor de wijk

‘Kinderdaad’ – Kinderen maken sociaal daadkrachtige animatie!

Stedelijke Kinderraad Utrecht presenteert ideeën

Op 9 april 2024 was hoogleraar Micha de Winter te gast bij Stichting Vreedzaam voor een webinargesprek over zijn nieuwe boek ‘Medemenselijk opvoeden’.

de Vreedzame Fairplay-kaart

Maartje van Dijken promoveert op ouders in De Vreedzame Wijk

Wij hebben ❤️ voor elkaar – Vreedzame Wijk Schuilenburg

Hoe bouwt Stella de Bie van Dock aan een Vreedzame wijk West in Utrecht?

Vreedzaam voor de kinderopvang

De Vreedzame stad Utrecht Leert!

Wat gebeurt er zoal in de Vreedzame Wijk?

Jonge geesten, grote ideeën: kinderen ontdekken de Grondwet met campagne “Iedereen aan zet met de Grondwet”

De Vreedzame Wijk in het juni-nummer van de Optimist

Het Vragenspel de Vreedzame Wijk (de familie editie)

Promotie-onderzoek Bob Horjus

Mooie samenwerking Terra Nova Ontwerptraject en Vreedzaam West Amsterdam

Hoe start jij het gesprek? – Toolkit aanpak Straatintimidatie

Stedelijke Kinderraad Utrecht

Jongeren en Democratie in de Volkskrant

Nieuwe trainers Vreedzame Wijk

Wijkmanifest De Baarsjes Amsterdam