Hoe jeugdwerk het (burgerschaps)onderwijs versterkt in de wijk – Voor de Jeugd Dag 2024

Voor de Jeugd Dag 2024

Burgerschapsvaardigheden oefen je niet alleen op school. ‘It takes a village to raise a child’ – de wijk zit vol opvoeders en democratische oefenkansen! Onze sessie op de Voor de Jeugd Dag 2024 met als thema Werken aan een Sterke Gemeenschap ging daarom over de toevoeging van welzijnswerk aan het burgerschapsonderwijs.  Jolanda Berends (Hogeschool Utrecht) , Ward Verbeek (Stichting DOCK) en Merlijn Slothouber (Stichting Vreedzaam) deelden de kansen die zij zien.

Samenwerking binnen het sociaal-educatieve domein is een win-win: samen bouwen aan een sterke ontwikkelgemeenschap. Het welzijnswerk heeft verbreding en verdieping te brengen aan het burgerschapsonderwijs, en voor kinderen en opvoeders is het ook goed om de verbinding tussen school en aanbod in de wijk te maken. Hoe? In de Vreedzame Wijk krijgen kinderen een stem in de wijk en leren ze hoe ze hun steentje kunnen bijdragen aan het gemeenschappelijk belang. Daarbij versterken verschillende opvoeders elkaar: naast school en ouders dragen ook welzijnswerkers en andere wijkprofessionals bij aan burgerschapsvaardigheden. Hoe vorm je zo’n gezamenlijk ontwikkelklimaat in de wijk? Hoe werkt dat, structurele pedagogische samenwerking met bijvoorbeeld de jongerenwerker, maar ook met de sportcoach of de wijkagent? In deze workshop ging het over burgerschapsmogelijkheden rond de school in samenwerking met diverse partners in de wijk. Een voorbeeld zijn de gastlessen over democratisch burgerschap in de wijk door pedagogisch professionals van welzijn. In de sessie bespraken we wat daarbij van belang is in de pedagogische samenwerking. Wat is er nodig om andere jeugdprofessionals toe te laten in je klas of op jouw werkterrein?  Gelukkig kwamen er uit de groep ook voorbeelden. Want zoals spreker Daan Rovers ons deze dag vroeg: Hebben we genoeg liefde voor de wereld om er ook gezamenlijk verantwoordelijkheid voor te nemen? Samen opvoeden dus!

Vreedzaam in woord en beeld

Waarom Vreedzaam?

Al 25 jaar ervaring in het versterken van burgerschap in school én wijk

Actief in meer dan 30 gemeenten en 50 wijken in heel Nederland

Onderbouwd door continu wetenschappelijk onderzoek én praktijkverhalen

“Sinds we gestart zijn met De Vreedzame Wijk zien we kinderen die zich verantwoordelijk voelen voor hun omgeving – en ouders die elkaar opnieuw weten te vinden.”
— Beleidsmedewerker gemeente Utrecht

Doe je mee?

Wil je weten hoe jouw wijk kan meedoen? Of ben je op zoek naar praktische handvatten?
Laat van je horen – samen maken we het verschil.

Kleine Raadsleden, Grote Ideeën: in Utrecht hebben kinderen een stem én sociale daadkracht!

Samen bouwen aan verbinding in de Vreedzame Wijk Kralingen

Kopje Koffie Sticker voor meer verbinding in de buurt

Vreedzaam in de praktijk: leerlingen maken huiskamer in hun school 

Inspiratiebijeenkomst Vreedzaam Utrecht: wijkspeurtocht!

Podcast Samen Opvoeden in de Vreedzame Wijk

Conflicthantering in de onlinewereld: hoopgevend onderzoek

“Woorden gebruiken, geen vuisten” – Burgemeester Marcouch prijst de vreedzame wijkmediatoren van Geitenkamp

Netwerkdag trainers Vreedzaam

Kinderwijkraden Kralingen, Almere, IJsselmonde en Leidsche Rijn presenteren hun Manifest voor de wijk

‘Kinderdaad’ – Kinderen maken sociaal daadkrachtige animatie!

Maartje van Dijken promoveert op ouders in De Vreedzame Wijk

Wat gebeurt er zoal in de Vreedzame Wijk?

Jonge geesten, grote ideeën: kinderen ontdekken de Grondwet met campagne “Iedereen aan zet met de Grondwet”

De Vreedzame Wijk in het juni-nummer van de Optimist

Het Vragenspel de Vreedzame Wijk (de familie editie)

Promotie-onderzoek Bob Horjus

Mooie samenwerking Terra Nova Ontwerptraject en Vreedzaam West Amsterdam

Hoe start jij het gesprek? – Toolkit aanpak Straatintimidatie

Stedelijke Kinderraad Utrecht

Jongeren en Democratie in de Volkskrant

Nieuwe trainers Vreedzame Wijk

Wijkmanifest De Baarsjes Amsterdam