Conflicthantering in de onlinewereld: hoopgevend onderzoek

In hoeverre passen kinderen (10-13 jaar) de Vreedzame vaardigheid ‘Conflicthantering’, die zij hebben aangeleerd op school, toe in online conflictsituaties?’  Deze vraag stond centraal in het kwalitatieve onderzoek van Bachelor-Pedagogiekstudenten Sanne Horeman en Elise Vos uit de onderzoeksgroep van Paul Baar (Universiteit Utrecht).

Conflicten in de ‘offline’-wereld worden vaak online voortgezet en vice versa, waardoor beide werelden elkaars pad kruisen en elkaar zelfs kunnen versterken in negatieve zin. De onlinewereld overstijgt ook de grenzen van de leefwerelden waarin kinderen zich bevinden, zoals thuis, school en buurt. Maar hoe kun je werken aan gedrag en vaardigheden van kinderen om dit in alle leefwerelden aan te pakken? Clemens Streng van DOCK en Janneke Ebben van st JoU, partners in de Vreedzame Stad Utrecht, zagen meteen de meerwaarde om hun bijdrage te leveren aan het onderzoek, én de opbrengsten een vervolg te geven in onderzoek en samenwerking rondom digitale veiligheid. Zij maken tevens deel uit van de Online Coalitie van de Gemeente Utrecht.  Ook de Vreedzame School (CED-groep) wil hiermee verder.

Uit de resultaten blijkt namelijk dat kinderen geleerde conflicthanteringsvaardigheden nuttig vinden. Ook online. Kinderen die veel Vreedzame burgerschapslessen hebben gevolgd en geoefend, passen de principes vaker toe, ook in online conflicten.  Zij hebben tevens meer vertrouwen in hun vaardigheden. Kinderen met minder Vreedzame lessen zijn meer afhankelijk van hulp en gebruiken vaker eigen strategieën. Er is behoefte aan specifieke lessen in online conflicthantering. Kinderen passen online conflicthanteringsvaardigheden niet bewust toe, omdat er nog geen concrete, specifieke handvatten zijn. Geadviseerd wordt om online conflicthantering te integreren in de huidige Vreedzame schoolprogramma’s en vervolgonderzoek te doen naar de inzet van online conflicthantering.

Hopelijk zal investering in Vreedzame online conflicthantering bijdragen aan harmonie in burgerschapsvorming en het creëren van een verantwoordelijkere online omgeving!”  aldus Sanne Horeman en Elise Vos.

Vreedzaam in woord en beeld

Doe je mee?

Om het Vreedzame gedachtegoed onder de aandacht te brengen bij opvoeders en kinderen in de wijk, hebben we enthousiaste mensen nodig die actie ondernemen, aanpakkers en doorpakkers. Heb jij een idee? Denk je dat je iets kunt doen in jouw wijk of buurt? Zoek je tips, hulp of inspiratie? Op deze pagina’s vind je voorbeelden en inspirerende initiatieven uit het hele land. Misschien vind je iets waar je direct mee aan de slag kunt. Als je je inspiratie wilt delen of wilt overleggen over jouw Vreedzame aanpak, neem dan gerust contact met ons op.

de Vreedzame Fairplay-kaart

Maartje van Dijken promoveert op ouders in De Vreedzame Wijk

Wij hebben ❤️ voor elkaar – Vreedzame Wijk Schuilenburg

Hoe bouwt Stella de Bie van Dock aan een Vreedzame wijk West in Utrecht?

Vreedzaam voor de kinderopvang

De Vreedzame stad Utrecht Leert!

Wat gebeurt er zoal in de Vreedzame Wijk?

Jonge geesten, grote ideeën: kinderen ontdekken de Grondwet met campagne “Iedereen aan zet met de Grondwet”

De Vreedzame Wijk in het juni-nummer van de Optimist

Het Vragenspel de Vreedzame Wijk (de familie editie)

Promotie-onderzoek Bob Horjus

Mooie samenwerking Terra Nova Ontwerptraject en Vreedzaam West Amsterdam

Hoe start jij het gesprek? – Toolkit aanpak Straatintimidatie

Stedelijke Kinderraad Utrecht

Jongeren en Democratie in de Volkskrant

Nieuwe trainers Vreedzame Wijk

Wijkmanifest De Baarsjes Amsterdam