Op 9 april 2024 was hoogleraar Micha de Winter te gast bij Stichting Vreedzaam voor een webinargesprek over zijn nieuwe boek ‘Medemenselijk opvoeden’.

In het gesprek met onze directeur Annemiek van Vliet verbond hij de wetenschappelijke inhoud van zijn boek over samenlevingspedagogiek aan de missie en dagelijkse praktijk van het democratisch burgerschapsprogramma de Vreedzame Wijk.

Micha de Winter pleit voor het aanroeren van nieuwsgierigheid en sociale daadkracht (‘agency’) bij kinderen, maar besprak naar aanleiding van de vragen uit diverse vreedzame wijken in het land, ook bijvoorbeeld hoe gemeenten kunnen inzetten op het faciliteren van gemeenschapskracht.

Trainer Gonnie volgde het webinar en reageerde enthousiast: “Hier ga ik op aan! Hier ben ik van. Wat me raakte en wat ik echt meeneem? Micha gaf voorbeelden hoe je kinderen kunt laten ervaren dat conflicten op te lossen zijn. Dat is iets concreets waar we denk ik meer mee kunnen. Dat we ze echt laten onderzoeken – en leren vanuit oplossingen uit het verleden – dat er hoop is. We leren kinderen in de Vreedzame School en Vreedzame Wijk dat ze een stem hebben, en die oefenen ze ook. Maar kinderen en jongeren haken ook af omdat ze zoveel ellende zien. Ik zit nu te broeden wat we hiermee gaan doen op school en in de wijk.  Het is en blijft een hele grote uitdaging. Maar we moeten wel hoopvol blijven.”

De webinarlink wordt verstuurd aan de deelnemers die niet aanwezig konden zijn en is voor beperkte tijd beschikbaar.

Reacties of suggesties naar aanleiding van dit webinargesprek zijn van harte welkom.

Meer weten over medemenselijk opvoeden in de Vreedzame Wijk?  Neem dan contact met ons op.

Vreedzaam in woord en beeld